Enkel en voet

Home 9 Klachten 9 Enkel en voet

Enkel en voet

Ervaart u pijn in de voet en/of enkel? Pijnklachten in de voet kunnen u flink in de weg zitten. De voet is immers moeilijk te ontlasten in het dagelijks leven, waardoor de pijn vaak op de voorgrond treedt. Fysiotherapie bij voetklachten helpt bij het verminderen van de pijn.

Meest voorkomende voet- en enkelklachten

Voet- en enkelklachten komen helaas veel voor. De meest voorkomende klachten doen zich voor tijdens activiteiten zoals wandelen, traplopen en sporten. Meestal is het een stekende pijn die op een specifiek moment in het looppatroon wordt ervaren. Hierdoor bent u geneigd om uw looppatroon zodanig aan te passen dat u de pijn niet of minder voelt; compensatiegedrag. Wanneer u langdurig compensatiegedrag vertoont, kan het leiden tot andere klachten in de knie, heup of rug. Pas hier dus voor op!

Enkel- en voetklachten:

• Stekende pijn tijdens het lopen of sporten
  • Ontsteking van de enkel
  • Hielspoor
  • Verzwikking van de enkel

Oorzaak van voet- en enkelklachten

Voet- en enkelklachten kunnen diverse oorzaken hebben, zoals de stand van de voet, verkeerd schoeisel, overbelasting of een combinatie hiervan. Een inversietrauma, door het verzwikken van de enkel, komt vaker voor op het sportveld. Hierbij kunnen de enkelbanden (gedeeltelijk) scheuren of verrekken. Wanneer dit het geval is, kunt u een zwelling (en in ernstige gevallen ook een bloeding) zien rondom de enkel.

Bij fanatiek wandelaars en hardlopers komen peesklachten vaak voor. Denk hierbij aan een hielspoor (pijn onder op de hak en/of onder de voet) of een achillespeesontsteking. Dit zorgt voor stekende pijn tijdens het wandelen of hardlopen. In het geval van een ernstiger trauma, kan er een breuk in de enkel of voetbeentjes ontstaan. Met enkele weken (loop)gips moet de breuk weer genezen.

Hier vindt u meer informatie over de meest effectieve behandeling van achillespeesklachten.

Fysiotherapie bij herstel van klachten

Fysiotherapie kan helpen bij de revalidatie en herstel van voet- en enkelklachten. Pijnvrij kunnen lopen en sporten gunnen wij iedereen. Een fysiotherapeut beoordeelt wat er voor uw specifieke klacht nodig is om weer goed te kunnen functioneren. Dit kan bijvoorbeeld het trainen van de beweeglijkheid zijn, training van spierkracht of tips voor het looppatroon.