Kaak

Home 9 Klachten 9 Kaak

Kaak

Kaakklachten kunnen leiden tot pijn, ongemak of zelfs beperkingen in het normale functioneren. Pijn in de kaak kan verschillende oorzaken hebben, zoals stress of overmatig knarsen. Lees hier hoe fysiotherapie kan helpen bij het verminderen van kaakklachten.

Veel voorkomende kaakklachten

Klachten in de kaak hebben te maken met het kaakgewricht, het gebit en de kauwspieren, ook wel het kauwstelsel genoemd. Vaak ontstaan de klachten door overbelasting. Dit is een gevolg van bijvoorbeeld tandenknarsen, kauwgom kauwen, nagelbijten of de tong tegen het gehemelte aan duwen. Stress speelt hier soms ook een rol in.

Als gevolg van overbelasting kan er een vermoeide, zeurende pijn rondom de kaken ontstaan. Bijten en gapen kunnen gevoelig zijn en soms gaat het gepaard met nekklachten of hoofdpijnklachten.

Kaakklachten:

• Zeurende pijn rondom de kaken
  • Bijten is gevoelig
  • Gapen is gevoelig
  • Nekklachten of hoofdpijn

De discus

Hoort u een tik of klik wanneer u uw mond opent of aan het eten bent? Dit hoeft niet altijd iets ergs te betekenen. Wanneer deze tik of klik gepaard gaat met pijnklachten of u het gevoel heeft dat de kaak ‘uit de kom’ schiet, kan het wel voor problemen zorgen. In dit geval zorgt de discus voor kaakklachten.

De discus is onderdeel van het kaakgewricht en werkt als een soort stootkussen. Het verschuiven van deze discus kan een tik of klik veroorzaken. Soms is de discus zo verschoven dat de beweging van de kaak wordt gehinderd. Wanneer u de mond niet meer goed kan openen is dit mogelijk het geval.

Waarom kaakfysiotherapie?

Kaakfysiotherapie draagt bij aan het verhelpen van kaakklachten. U krijgt uitleg over hoe u de mond het beste kunt bewegen en ontspannen. Verder kunnen de spieren en het kaakgewricht behandeld worden om klachten te verminderen.