Rug

Home 9 Klachten 9 Rug

Rug

Rugklachten zijn de meest voorkomende klachten in Nederland. Ongeveer 2 op de 3 volwassenen krijgt te maken met rugklachten. Fysiotherapie bij rugklachten kan de pijn verminderen en in sommige gevallen zelfs helemaal oplossen.

Verschillende soorten rugklachten

Er zijn verschillende soorten rugklachten. Soms hebben we te maken met acute rugklachten, in de volksmond ook wel spit genoemd. “Het is in mijn rug geschoten”, horen we dan vaak. Voorover bukken, opstaan uit de stoel en pijn bij langdurig zitten of staan zijn de meest gehoorde klachten. De rug voelt geblokkeerd, alsof er een band omheen zit. Vaak voelt u scherpe of stekende pijn door de lage rug bij een bepaalde beweging. De pijn kan uitstralen naar de bil of verder het been in.

Specifieke rugklachten:

• Pijn ‘schiet’ er ineens in
  • De rug voelt geblokkeerd
  • Een stekende pijn in de lage rug
  • Pijn kan ook uitstralen naar de bil of het been

Aspecifieke rugklachten

Daarnaast kan het voorkomen dat rugklachten er langzaam in sluipen. Over de weken of maanden gaat de pijn steeds meer zeuren en gaat het meer beperken in uw dagelijkse activiteiten en werkzaamheden. Bovenstaande symptomen zijn ook hier meestal van toepassing. Deze vormen van rugpijn noemen we aspecifieke rugpijn. De pijnklachten komen voort uit de spieren, wervel, tussenwervelschijf of een combinatie van deze.

Aspecifieke rugklachten:

• Pijn wordt na verloop van tijd steeds erger
  • U kunt uw dagelijkse bezigheden niet meer goed uitvoeren

Klachten van een hernia

De hernia valt onder specifieke rugpijn. Klachten worden niet zozeer in de lage rug ervaren, maar meer in het betreffende been. Dit komt omdat de discus tussen twee wervels tegen een zenuwwortel aan drukt. Hierdoor ontstaan zenuwklachten, zoals tintelingen, doofheid en krachtsverlies in het been. Een hernia kan acuut ontstaan, maar ook over langere tijd.

Waarom fysiotherapie bij rugklachten?

Fysiotherapie bij rugklachten kan verlichting geven. In sommige gevallen komt u al een heel eind met goede oefeningen en advies. Soms is er meer nodig om van de klachten af te komen. Manuele therapie of sportfysiotherapie (in het geval van rugklachten bij bewegen en/of sportactiviteiten) kunnen een uitkomst bieden. Wij helpen u graag bij het herstel van uw rugklachten en bieden de zorg die u nodig hebt.

Er zijn gevallen dat een MRI meer duidelijkheid kan geven over uw rugklachten. Echter is dit niet altijd het geval. Lees hier waarom.