Knie

Home 9 Klachten 9 Knie

Knie

Pijn in de knie is een veelvoorkomende blessure. Iedereen kan een knieblessure oplopen, ook als u geen fanatiek sporter bent. Fysiotherapie kan pijnklachten aan de knie verhelpen en ervoor zorgen dat u snel weer een rondje kunt lopen of fietsen.

Welke knieklachten zijn er?

Bent u een fanatiek hardloper, wielrenner of gaat u graag een stukje wandelen? Iedereen kan een knieblessure oplopen. Vaak ervaren mensen zeurende of stekende klachten tijdens het sporten, traplopen, hurken en/of fietsen. Deze pijn kan zowel aan de binnenzijde, buitenzijde of rond de knieschijf voorkomen. Soms kan de pijn zelfs uitstralen richting de voet of naar het bovenbeen.

Knieklachten:

• Zeurende of stekende klachten
  • Knie kan dik zijn
  • Pijn bij strekken van de knie
  • Pijn kan uitstralen richting de voet of het bovenbeen

Hoe ontstaat het?

Knieklachten kunnen op verschillende manieren ontstaan. Wanneer de klacht langzaam is verergerd spreken we meestal van een overbelasting. De spier of pees rondom de knie raakt dan geïrriteerd.

Heeft u een misstap gemaakt of bent u door de knie heen gezakt tijdens het sporten? Dan kan er mogelijk ook een bandje gescheurd zijn. Onder andere de voorste kruisband, meniscus of binnenband kunnen aangedaan zijn. In dit geval kan er zwelling in de knie ontstaan door het vrijkomen van vocht.

Op latere leeftijd kunnen er klachten ontstaan door kwaliteitsvermindering van het kraakbeen, ook wel artrose genoemd. De knie wordt stijver, gevoeliger en soms instabiel. Bij artrose moet er in sommige gevallen een operatie aan te pas komen en krijgt u een nieuwe knie (knieprothese).

Wanneer knie fysiotherapie?

Wanneer u pijnklachten ervaart, helpt knie fysiotherapie u bij het verminderen of verhelpen van uw klachten. We helpen u om erachter te komen waar uw klachten vandaan komen en we begeleiden u voor en na een operatie. Graag helpen we u bij een snel herstel zodat u snel weer kunt sporten, traplopen of een rondje kunt fietsen zonder pijn.